Inloggen English MENU
Home Over ons Spaarnestad Photo Historie Nationaal Archief / Gahetna.nl Particulieren Fotograaf onbekend Agenten Mensen Collectie & meer Collectie Spaarnestad Uitgelicht John Kleinen - China 1971 Podcasts Crossover Fotomonologen door Rob Moorees Support Tarieven en betalingsmogelijkheden van facturen Leveringsvoorwaarden Hulp bij onderzoek Beeld bestellen en veel gestelde vragen Contact

0
Filters wissen Sluit

Oriëntatie

Periode

t/m

Categorie

Trefwoorden Engels

Land

Materiaal

Kleur


Inez van ‘t Hoff, fotogravin vanuit een veelzijdig leven

Aan het begin van haar carrière leek het onwaarschijnlijk dat Inez van ’t Hoff (1918-2010) ooit terecht zou komen in de Nederlandse persfotowereld, die vooral gedomineerd werd door mannen. Zij groeide op in het gegoede milieu van een Rotterdamse redersfamilie. Als kind speelde ze veel met dieren en kwam ze weinig in aanraking met andere kinderen. Eigenlijk ging ze vooral met volwassenen om. Ze kreeg een goede opleiding, reed paard, was beeldschoon en sprak al snel haar talen waarvoor ze naar het buitenland was gegaan om die te leren. In Parijs logeerde ze bij de beroemde schrijver George Duhamel, waar ze de Franse cultuur met volle teugen tot zich genomen zal hebben. Na haar eindexamen reisde Inez met een tante als chaperonne naar Zuid-Amerika. Als dochter en familie van een reder werden beiden in de havens die ze aandeden geregeld uitgenodigd voor feesten en diners.

De moeder van Inez hield thuis in de villa in Scheveningen salon, waar kunstenaars en schrijvers op bezoek kwamen. Een van hen was dichter/schrijver én ‘foodie’, zoals we nu zouden zeggen, Werumeus Buning. Hij werd huisvriend en stimuleerde Inez in haar keuzes om zich te ontplooien in de wereld. Ze volgde een opleiding tot balletdanseres in Londen bij de Royal Ballet School, maar nadat zij haar enkel had gebroken bleek ballet voor haar niet meer vol te houden. Omdat mens en beweging haar fascineerden besloot ze vervolgens een Mensendieck-studie te gaan volgen, een moderne bewegingsleer die verwant is aan dans en ballet. Aangezien reizen voor haar beslist niet ongewoon was, stapte ze daarom op de boot naar New York om de opleiding dan ook maar meteen bij dokter Bess Mensendieck zelf te volgen. Tijdens haar studie zorgde Werumeus Buning ervoor dat Inez onderdak kreeg bij de in Amerika bekende schrijver en historicus Hendrik Willem van Loon (‘Amerika's beroemdste Nederlander’), een vriend van president Roosevelt. Met Van Loon werd Inez uitgenodigd om in het Witte Huis thee te drinken. In oktober 1939 moest ze, tegen haar zin, terug naar Nederland komen in verband met de oorlogsdreiging in Europa. In Amsterdam vestigde Inez een Mensendieckpraktijk en trouwde met makelaar Max Schopman van wie ze een appartement had gehuurd. Ze kregen tijdens de Tweede Wereldoorlog twee dochters en boden onderduikers een schuilplaats. Na de oorlog vertrok het jonge gezin naar Zwitserland om de kinderen daar weer te laten aansterken. Terug in Amsterdam zette Inez haar Mensendieckpraktijk voort en begon ze met het maken van hoeden voor chique Amsterdamse vrouwen. Ondertussen was ze van haar man gescheiden, maar dit betekende niet dat ze nu beperkt werd in haar mogelijkheden of haar manier van leven erg moest veranderen. Haar fascinatie voor Parijs, mode en elegantie waren aanleiding voor hoofdredacteur Lücker van de Volkrant om Inez als moderedactrice te vragen. Hierdoor kon ze voor de krant weer geregeld naar haar geliefde Parijs reizen om daar de laatste nieuwtjes op modegebied te kunnen noteren. De rol die fotografie in de modewereld speelde, deden haar besluiten om zelf de camera op een meer professionele manier ter hand te nemen. Reeds in de jaren ’30 had ze de beschikking gehad over een kleinbeeld Leica, waarmee ze als amateur haar familie of reizen kiekte. Als Inez eenmaal iets besloten had op het gebied van werk, wilde ze het vak ook onder de knie krijgen. Op die manier rolde ze de wereld van de persfotografie in, die voornamelijk door mannen beheerst werd. Door haar achtergrond - een vrouw van de wereld, chique gekleed, die met de mensen die ze voor de lens kreeg als het even kon ook probeerde een gesprek te hebben – noemden haar mannelijke collega’s haar wel de ‘fotogravin’.

Inez fotografeerde het liefst bij bestaand licht, vaak onder moeilijke omstandigheden op het toneel of achter de coulissen. Haar voornaamste onderwerpen waren vaak buitenlandse kunstenaars en artiesten die het schrale cultuuraanbod in Nederland van na de Tweede Wereldoorlog in de loop van de jaren ’50 kwamen verrijken. Ze had een losse manier van fotograferen. Als ze de beschikking had gehad over een motordrive dan zou ze die zeker gebruikt hebben. Op die manier schoot ze veel materiaal vol, want zo zat er altijd wel een bruikbaar (lees: verkoopbaar aan kranten en geïllustreerde tijdschriften) beeld bij. Het werk van Inez van ’t Hoff heeft daardoor ook iets paparazzi-achtigs, zonder dat het bij haar om het sensationele van de ster ging die ze fotografeerde. Of het nu de foto’s zijn van Maria Callas, Marlene Dietrich, Josephine Baker, de Beatles aan boord van de rondvaartboot in de Amsterdamse grachten, de Zuid-Afrikaanse schrijver Breyten Breytenbach, vaak tonen ze een terloopsheid, het op weg zijn naar het volgende moment. En dat karakteriseerde ook het leven van Inez van ’t Hoff.
Tegen het eind van de jaren ’60 besloot ze haar camera’s aan de wilgen te hangen. Het sjouwen met de vele apparatuur werd haar te zwaar en ze legde zich voortaan toe op het verzamelen van kunst en kunstnijverheid, het ontvangen van vrienden en kunstenaars in haar appartement aan de Amsterdamse Beethovenstraat en de zorg voor haar Afghaanse honden en Siamese poezen.

Nieuwe selectie

Geef hieronder een naam voor de nieuwe selectie



Items delen

Vul hieronder de gegevens in van de persoon waarmee je de items wilt delen.

Deel

Verwijder selectie

Weet je zeker dat je deze selectie wilt verwijderen?

Ja Nee

Wijzig naam

Geef hieronder een andere naam voor deze selectie.

Gebruik

Vermelding creditline verplicht:

Geef hieronder aan waarvoor je het item gaat gebruiken.


Verzenden

Downloaden ZIP

Een ogenblik geduld alsjeblieft, je bestand wordt nu klaargezet.


Je ontvangt een e-mail met een link waarmee je het zip-bestand kunt downloaden. Dit proces kan een paar minuten in beslag nemen.

Er is een fout opgetreden. Je zip-bestand kon niet worden gegenereerd.

Sluit

Inloggen

Wij hebben geen account gevonden met deze gegevens. Probeer opnieuw in te loggen met de juiste gegevens.

Je bent ingelogd bij Spaarnestad. Druk op de onderstaande knop om dit venster te sluiten.

Sluit

Wachtwoord vergeten

Vul hieronder je e-mailadres in waarmee je bent ingeschreven bij de beeldbank. Je ontvangt een e-mail met een link om je wachtwoord te herstellen.

Je wachtwoord is verstuurd naar het opgegeven e-mailadres. In de mail bevindt zich een link om je wachtwoord te resetten.

Ok